The Science Of Deduction

ﻋﻠﻢ اﺳﺘﻨﺘﺎﺝ

The Science Of Deduction

ﻋﻠﻢ اﺳﺘﻨﺘﺎﺝ

بایگانی
آخرین مطالب

اثر انگشت !!!!

دوشنبه, ۵ آبان ۱۳۹۳، ۱۲:۲۰ ب.ظ

یک قرن از کاربرد شاهد انگشت نگاری برای کشف جرم میگذرد ، هنوز شناسایی به این روش در رأس روش های تشخیص هویت قرار دارد .

 به طور کلی ما سه نوع اثر انگشت در صحنه ی جرم داریم : 1 - اثر انگشتی آشکار ، مانند اثر انگشتی که آغشته به جوهر باشد . 2 -  اثر انگشت فشاری مانند اثر روی سطح نرم و اثر انگشت پنهان که ناشی از انتقال تراوش های انگشت از قسمت های برآمده ی آن مانند عرق است که شامل %99 آب و بقیه نمک های معدنی مثل سدیم کلرید و ترکیبات آلی مثل چربی ها و سایر آمینواسید ها و پروتیئن هاست .


بیش از یک قرن است که رد یابی مجرمان و تبهکاران عمدتا با تکیه بردانش های نوین تشخیص و شناسایی و نه حدسیات و گمانه زنی های سنتی صورت میگیرد . با این حال در سال های اخیر اتفاقات امیدوار کننده ای در زمینه توسعه دانش شناسایی مجرمان بر پایه ی استفاده از تکنیک های نوین برای به دام انداختن آنها صورت گرفته است .  مثلا یکی از تکنیک های جدید در این زمینه به پلیس این امکان را میدهد حتی در صورت بر جای نماندن اثری از عرق دست مجرم ، انگشت برداری های لازم را انجام دهد . در این روش کارشناسان پلیسی تمرکز خود را روی ریز خوردگی های ناشی از عرق دستان مجرم روی سطح فلزی مختلف در گلوله و بمب ها معطوف می کنند . این خوردگی ها تنها قطری در حدود یک تار موی انسان دارند ؛ اما همین میزان نیز برای شناسایی مجرمین کافی است . در بخش اصلی این تکنیک نوین انگشت برداری ، کارشناسان پلیسی سطح مورد نظر را با پودر مخصوصی می پوشانند و در ادامه از جریان الکتریکی قوی برای چسباندن ذرات پودر به سطوح خورده شده استفاده میکنند و به این ترتیب اثر انگشت مجرمان بیچاره شناسایی میشود .  ( منبع : سافستان )


در علم انگشت نگاری همواره دو اصل مهم است : 1- دو انگشت یکسان در جهان یافت نمیشود . 2- خطوط انگشت غیرقابل تغییر هستند .


 گاهی اوقات ادعا می‌شود که نقوش خطوط انگشتان یک فرد ممکن است با تمام جزئیات آن به اولاد او منتقل شود و حتی با این وسیله می‌توان رابطه پدری را ثابت نمود؛ اما این عقاید با یکی از اصول اساسی انگشت‌نگاری مبنی بر فردی و انحصاری بودن نقوش سرانگشت مغایرت دارد.

<گالتون> در تحقیقات خود راجع به موضوع تأثیر وراثت در اثر انگشت به این نتیجه رسید که نقوش سرانگشتان توارثی نیستند. پس از وی، چند دانشمند دیگر نیز این موضوع را مورد مطالعه قرار دادند. به عنوان مثال، <فورژو> در سال 1792 در خانواده‌های مختلفی که ازدواج بین آنها رایج بود، مطالعه کرده و تا 3 نسل هم جلو رفت و نشان داد که آثار انگشت آنها توارثی نبوده است. <سینت> نیز پس از انجام آزمایش‌های متعدد در خانواده‌های مختلف تا نسل پنجم، به همان نتایج <فورژو> دست یافت. البته <سویدالی> در سال 1907 ادعا نمود که آثار انگشتان مختصر ارتباطی با توارث دارند؛ اما بعد از <سویدالی> چند دانشمند دیگر همچون <هلوگ>  و <هارستر> همان عقیده قبلی را که نقوش سرانگشتان توارثی نیستند، تأیید نمودند. آنچه مسلم می‌باشد این است که خطوط برجسته سرانگشتان تحت تأثیر عوامل وراثتی شکل می‌گیرند؛ اما هنوز ژن‌های مؤثر در این زمینه شناخته نشده‌اند. به هر میزان درجه قرابت اشخاص با هم بیشتر باشد، درصد شباهت ظاهری شکل نقوش سرانگشتان آنها بیشتر است.  ‌

به هر حال، تمامی محققان در این باره اتفاق نظر دارند که برابری و یکسانی اثر انگشت میان خویشاوندان نسبی به هیچ وجه دیده نشده است. بنابراین باید گفت هویت پدری را از روی آثار انگشت پسر او نمی‌توان تشخیص داده و ثابت نمود.


علل به وجود آمدن خطوط برجسته سر انگشتان:


برخی عقیده دارند این خطوط جهت ایجاد اصطکاک و جلوگیری از لغزیدن دست و پا بر روی سطوح ایجاد شده اند.برخی عقیده دارند این خطوط برای حس لامسه ایجاد شده اند قطعا هر چقدر قرابت اشخاص بیشتر باشد ، میزان شباهت ظاهری شکل نقوش بیشتر است . اما برابری و یکسانی بین خویشاوندان به هیچ وجه دیده نمی شود،و هویت پدر را نمی توان از روی آثار انگشت پسر او تشخیص داد . اما به عنوان یک علامت بالینی به همراه سایر علائم تشخیصی برای هرگونه بیماریهای وراثتی استفاده می شود . ناهنجاریهای خطوط پوستی در عوارضی مانند نقصهای مادزادی مانند فقدان ناخن،کوتاه انگشتی،کوتاهی شصت یا فقدان آن،سه تایی بودن کروموزومها ،کم یا زیادی کروموزومهای جنسی،ناهنجاریهای کروموزومی از قبیل حذف بازوی کوتاه کروموزوم و یا دربیماریهای شکاف لب ،سرخجه سرطان خون قابل مشاهده است . در بعضی بیماریها مانند سفلیس عصبی خطوط کاملا و بطور دائم صاف می شوند . در آینده سعی میکنم اطلاعات بیشتر و بهتری ارایه بدهم .   


                                                                                            شرلوک هلمز        


             

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۳/۰۸/۰۵
شرلوک هلمز

نظرات  (۳)

!!!!!!!!!!!!!!!!!like

عالی بود ..امیدوارم دوباره سایتت رو بروز کنی

 

وااااای عالی بود

منتظر مطلب بعدی میمونم:))))

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی